Monday, June 24, 2013

Kata-kata Pejuang Fisabilillah

"JIHAD FISABILILLAH"

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ


Dari Abu Musa al Asy’ari RA, katanya “ Seorang laki2 Arab mendatangi Nabi SAW lalu dia berkata: Ya Rasulullah, ada orang berperang untuk mendapatkan harta rampasan, ada pula supaya dia terkenal sebagai pahlawan, dan ada pula supaya kedudukannya dihormati. Siapakah sebenarnya yang berperang Fi Sabilillah? Jawab Rasulullah “ Yaitu orang yang berperang menegakkan kalimah Allah setinggi2nya, itulah yang disebut Fi Sabilillah”

“Sesungguhnya kehebatan para Da’ei, kekuatan dan keberkesanan dakwah dan kemuliaan umat islam tidak akan wujud melainkan dengan melaksanakan jihad pada jalan Allah” Mereka yang percaya bahawa Islam boleh berkembang ke arah kejayaan tanpa Jihad, Peperangan dan Darah adalah sekadar bermimpi dan tidaklah mereka itu memahami sifat sebenar agama ini. Kehormatan seseorang Da'ei, pengaruh Islam dan maruah serta harga diri umat Islam tidak akan dapat diperolehi tanpa Jihad. 
~ Asy-Syahid Asy-Syeikh Abdullah Azzam

“ Sekiranya saya mati, akan bangkit 1000 lagi orang seperti saya.”
- Sheikh Ahmad Yassin

"Wahai ikhwan, perlengkapkanlah dirimu dengan mendapat tarbiyah yang sahih dan pengalaman serta ujian yang terperinci... ujilah para bakal pejuang dengan amal yang kuat yang banyak, yang tidak disukai oleh mereka, yang membebankan mereka dan pisahkanlah mereka dengan hawa nafsu dan kebiasaan mereka agar mereka tahu apa itu hakikat perjuangan..."

ANDAI perjuangan ini mudah pasti ramai yg menyertainya
ANDAI perjuangan ini singkat pasti ramai yg istiqomah
ANDAI perjuangan ini mnjanjikan kesenangan dunia pasti ramai yg tertarik pd nya
- Al-Syahid Imam Hassan Al Banna

 “ Kematian tetaplah kematian, meskipun kerana dibunuh atau kanser. Sama sahaja. Tidak ada bezanya, mati disebabkan  oleh sebuah ‘apache’ atau serangan jantung. Tetapi saya lebih memilih terbunuh oleh ‘apache’.”
- As-Syahid Dr Abdul Aziz Rantisi




Petikan dari buku: Aku dan Al Ikhwan Al muslimun (m/s: 65)

Terdapat beberapa anggota polis Zionis yang pernah berkata kpd komandan Ma'ruf al-Hudri yg mereka tawan: "Kami tidak takut kpd pasukan tentera Arab. Tapi kami benar2 gentar kpd pasukan Allahu akhbar."

Yang dimaksudkan dgn pasukan Allahu Akhbar ialah kumpulan pemuda sukarelawan Ikhwan. Ma'ruf Al-Hudri bertanya kenapa kalian takut pada mereka, sedangkan mereka tidak begitu mahir dlm strategi ketenteraan serta mempunyai senjata yg sgt terhad? Dia berkata: "Kami org Yahudi dtg dari seluruh pelosok dunia ke tempat ini utk hidup. Tapi mereka dtg dari seluruh pelosok dunia ke tanah ini utk mati. Bagaimana kami dapat berhadapan dgn org2 seperti mereka?!"



 

No comments:

Post a Comment